Koninklijk leven in Azië - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Esther Koning - WaarBenJij.nu Koninklijk leven in Azië - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Esther Koning - WaarBenJij.nu

Koninklijk leven in Azië

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Maart 2015 | Indonesië, Balikpapan

Vanuit het westerse Australië, waar iedereen je niet alleen groet met "hallo", maar ook vraagt hoe t met je gaat, waar de barbecue iedere dag aan gaat, waar wij hebben geleerd om als 'buitenstaander' werk te vinden en je daarin staande te houden maar waar wij vooral 6 verschrikkelijke mooie maanden hebben beleefd, zijn we doorgereisd naar Indonesië.

We zitten ondertussen al een krappe week op Bali en genieten volop. We lachen ons broek nog steeds aan flarden over de prijzen hier: waar Australië in verhouding tot Nederland erg duur is, is hier alles spotgoedkoop. Met een beetje overtuiging weet je hier driekwart van de prijzen af te lullen, iets waar we al een stuk beter in worden. De verkeersregels zijn hier heel anders dan bij ons: wie het grootst is gaat voor (wij met z'n twee op een scooter zijn gelukkig al groter dan 88 procent van de overige weggebruikers: 1 persoon op een scooter) en toeter zo vaak als je kunt (geen idee waarom). De porties eten zijn niet zo groot als wij gewend zijn, "het is af en toe net je bek voor de gek houden", zoals mijn moeder dan zal zeggen. Maargoed, het kost allemaal niets dus dan nemen we gewoon wat vaker iets te eten.

Wat we tot nu toe van Bali hebben gezien is prachtig. Super mooie natuur, overal wilde apen, mooie stranden en waanzinnige rijstvelden. We zijn gestart in t zuiden en hebben daar met de scooter de omgeving verkend, verschillende tempels bezocht en een traditionele dansshow aanschouwd. Nu zitten we in het midden en hier hebben we vanochtend om 2u een vulkaan beklommen. Daar gingen we in het donker, in een razend tempo de berg op. We voelden ons net als Frodo en Sam in Lord of the Rings haha. Best een pittige klim, maar boven werden we beloond met een mooie zonsopgang en een prachtig uitzicht. Ik plaats wat foto's op facebook! Op de terugweg kwamen we nog zo'n honderd Balinezen in gepaste kledij tegen die een geit en een eend mee naar boven brachten. Deze dieren werden geofferd, oftewel in de krater gedumpt. Zij geloven de vulkaan hierdoor rustig te houden en bedanken de vulkaan voor de vruchtbare grond die zij daardoor hebben.

Dan tot slot nog een kleine terugblik op onze laatste anderhalve maand in Australië, waar ik nog niets over heb geblogd. Sophie wilden we graag wat meer van Australië laten zien, dus planden we een trip met onze van naar de Blue Mountains. Met veel gedoe allemaal dezelfde dagen vrij gekregen, allerlei lekkere boodschappen ingeladen en hup gaan met die banaan. Onze campervan had er alleen duidelijk geen zin meer in en liet ons halverwege de rit in de steek; de versnellingen deden het niet meer. Na wat handige handelingen van David en een duwtje in de rug van Sophie leek ons racemonster weer gemaakt, dus wij juichend de snelweg weer op. De pret was voor korte duur want alleen de eerste en tweede versnelling bleken het weer te doen. Uiteindelijk zijn we in z'n tweede versnelling, met een gangetje van 40km per uur maar weer huiswaarts gekeerd. Dit duurde in plaats van een uurtje toch al gauw drie uur, maar bezorgde zeker een aantal komische momenten. Daarna de van laten maken en zo snel mogelijk verkocht, voor een goede prijs (arme kopers! - lucky us). Daarnaast hebben we vooral heel erg genoten van Sophie haar aanwezigheid en hard gewerkt om nog wat extra centen voor de reis te sparen. En de Blue Mountains hebben we alsnog bezocht, maar dan per trein. Voor Sophie staat er overigens ook een mooi avontuur voor de deur: die gaat volgende week de oostkust van Australië verkennen met haar vriendje.

Wij blijven tot 27 maart in Indonesië. Gaan morgen richting een eiland hier in de buurt en daarna waarschijnlijk naar Java en Samutra, zijn hier nu plannen voor aan het maken. Vanuit Indonesië vliegen we naar de eilanden van Thailand, daarover later meer!

Knuffel van ons allebei!

• 05 Maart 2015 - 15:02

Remon:

Lekker kort gehouden Es, Keurig! X

• 05 Maart 2015 - 15:15

Eduard:

Ik zie het voor me, is ook nog een reisdoel van mij. Lijkt iets op Thailand en Cambodja.
    Geniet er verder van en mocht je adresjes nodig hebben in Thailand Cambodja of Laos dan mail je mij maar.

Grtz Eduard

• 05 Maart 2015 - 19:01

Anneke:

Selamat!! Dat hoor je de hele dag waarschijnlijk. Selamat makan = eet smakelijk, selamat jalan = goede reis, enzovoorts, ze wensen je bij alles goeds!! Bali heeft een heerlijke sfeer, echt anders dan op welk Indonesisch eiland ook. Oh wat geweldig dat jullie dit doen!! Hier wordt het voorjaar ook lekker, maar anders!
    Grzt, Anneke

• 05 Maart 2015 - 20:00

Leny Pronk:

Blij wat van jullie te horen het gaat hier een beetje voorjaar.worden pas goed op elkaar . Was het moeilijk afscheid nemen van Sophie liefs opa&oma.

• 06 Maart 2015 - 00:25

Noori :

Kort en krachtig ;)

• 09 Maart 2015 - 09:59

Dorien:

Heeey,

Leuk dat jullie weer op reis zijn! Gaan jullie weer veel zien en mee maken! Heel veel plezier met ze 2e.

Liefs Dorien

• 18 Maart 2015 - 10:48

Sandra:

Hé Es en David, hoop dat je mijn mail hebt ontvangen ivm je verjaardag. Zo niet, dan alsnog van harte gefeliciteerd! Ben niet zo heel erg goed in het bijhouden van je blog, omdat ik meestal live wordt bijgepraat door Judith als we naar yoga gaan. Maar nu ff via Emma's facebook het eea gelezen en nu dus op jullie blog belandt. Want klinkt het allemaal heerlijk en wat schrijf je leuk! Ik ga me voornemen vaker op jullie blog te kijken hoor! Nou geniet nog lekker van alles en van de voorpret voor de volgende landen die jullie aandoen! Liefs en een knuf van Sandra

• 20 Maart 2015 - 13:13

Lia En Co:

Leuk hoor om weer over jullie avonturen te lezen, veel plezier verder. Wij gaan bijna Marokko verlaten, snik. Een prachtig land met vriendelijke mensen en heerlijk weer.
    Groetjes, Lia en Co