Blenda goreng?! - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Esther Koning - WaarBenJij.nu Blenda goreng?! - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Esther Koning - WaarBenJij.nu

Blenda goreng?!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Maart 2015 | Indonesië, Sumatra

Waar we hier in Indonesie ook maar vertelden dat wij uit Nederland kwamen, alle mensen reageerden hetzelfde: "aah, Blenda goreng!" en schoten vervolgens in de lach. Wij dus maar even op onderzoek uit wat de betekenis hiervan is. Blenda is Nederlander werd ons al snel verteld. Maar wat is goreng dan? De eerste mensen aan wie we dit vroegen vertelden dat dit voor goed staat. Goeie Nederlanders, dat klonk ons als muziek in de oren. Nu begrepen we ook direct waarom nasi hier overal als nasi goreng op de kaart staat, een goed portie nasi dus. Een paar dagen geleden, aan het einde van onze trip hier in Indonesie, kwamen we achter de werkelijke betekenis. Onze gids in de jungle vertelde dat goreng voor gefrituurd/gebakken staat. Ze noemen ons gebakken Nederlanders omdat we altijd zo graag een kleurtje willen op doen en daardoor verbranden. Die tomaten hoofden van ons maakt ze iedere keer weer aan t lachen haha. Wij hadden veel bewolking hier deze maand, dus hebben onze naam geen eer aan gedaan ben ik bang.

Beter iets dan niets
Nog zoiets grappigs van de mensen hier. 'Beter iets dan niets' lijkt het motto van iedereen. Wij hebben hier veel met het openbaar vervoer gereisd en dat is af en toe een ware uitdaging. Wordt ons verteld dat er ieder uur een sneltrein naar de volgende bestemming gaat, blijkt de hele trein die dag niet te rijden. Gelukkig is er dan nog een busstation te vinden, waar je dan natuurlijk wel even een uurtje in de taxi naartoe moet zitten. Maaaar, de bus is veel goedkoper en gaat toch echt zeker weten ieder half uur. Wij naar het busstation en jawel, je raad t al, die dag maar 1 bus, en dat pas Savonds laat. Als wij dan uitleggen dat we dat nogal frappant vinden zegt de desbetreffende meneer met een greins tegen ons: "mister en misses, its better than nothing!" Tsja, geef 'm eens ongelijk. Zo is t ook al eens gebeurd dat we midden in de nacht op een klein tankstationnetje uren hebben zitten wachten, omdat ze ons vergeten waren er op onze bestemming uit te zetten, en geen idee hadden hoe laat er een bus terug kwam. Maar er kwam een bus, dus dat is inderdaad beter als niets. En ze verkochten een koud biertje daar, dus wij zaten evengoed wel lekker :)

Bijna gestikt op een vulkaan
Op Java hebben we nog een vulkaan beklommen, waar zwavel uit wordt gewonnen. De hele nacht weer aan de wandel geweest, maar indrukwekkend was het zeker. Onze levensduur is helaas wel met een aantal jaren ingekort denk ik, want zelfs met mondkapje is die zwavellucht echt niet te harden. En dan te bedenken dat hier honderden mannen werken om telkens met 80 kg aan zwavel op hun schouder dat hele stuk heen en weer lopen. Bizar..
Vanuit daar doorgereisd naar jogajakarta, waar we een trip hebben gemaakt naar twee eeuwenoude tempels. Toen door richting de kust, waar dav lekker heeft gesurfd en waar we mijn verjaardag hebben gevierd. Daar ook nog een ontzettend mooie trip gemaakt naar twee rivieren, waar we doorheen hebben gezwommen, zoveel met de stroming mee als tegen de stroming in. Foto's op facebook :)

Sumatra
Op Sumatra zijn we een paar dagen de jungle in gegaan, waar we oerang oetans in t wild hebben gezien. Gaaf om die beesten te zien en verbazingwekkend hoeveel ze eigenlijk op mensen lijken. De trek ging geheel off road, dus lekker klimmen en klouteren geblazen. Nu zitten we op een eiland op het grootste kratermeer van Zuidoostazie en morgen vertrekt ons vliegtuig alweer richting Thailand. Heel veel zin om Steef en Mark daar te zien!

• 24 Maart 2015 - 17:16

Stefan DJ:

Erg leuk verhaal weer! :) Mooi om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen :) x

• 24 Maart 2015 - 22:08

Nick En Kiki:

leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen! Doen jullie de groeten aan onze verloofde vrienden? ^^

• 24 Maart 2015 - 23:57

Anneke:

Wat een leuke verhalen. In Indonesië worden wij blanke Hollanders ook wel Orang Putih genoemd. Orang is mens en putih wit. Dus gekookte witte rijst is nasi putih. Wat heerlijk te lezen dat het jullie goed gaat. Thailand wordt ook weer genieten, zeker weten.
    Groet, Anneke

• 25 Maart 2015 - 12:09

Dorien:

Heeey! Wat een leuk verhaal weer. En tja de mentaliteit is daar toch anders dan hier he wat betreft de bus enz. En wat een grappig verhaal hoe wij Nederlanders daar genoemd worden! Goed dat jullie dit even hebben uitgezocht ;).

Nou geniet er van. En heeeel veel plezier met steef en mark!

Groetjes Dorien

• 26 Maart 2015 - 11:55

Eduard:

Wat leuk om te lezen en jullie gaan nu naar mijn favoriete vakantieland.
    Geniet er van.

Grtz Eduard

• 30 Maart 2015 - 01:15

Cilly:

Ik geniet van je reisverslagen, Esther!
    Groetjes, Cilly